Tuesday, April 12, 2011

Breaking news!

Assalamualaikum... (Peace be upon you~)

Sejak dua menjak ni pemikiran agak tak seimbang.
Still tak tahu sebab apa..
Kadang-kadang kita sendiri tak boleh nak recognize apa masalah yang melanda dalam diri ni...

Oh ya... Aku ada satu berita.
Tak tahu la nak kategorikan best ke tak berita ni.Aku redha je,pasal tengah dalam dilemma.
Ahah~Saya tak dapat KPLSPM.(Maktab la...)
Tapi tak pa..Ada hikmah setiap yang berlaku.
Hopefully,saye dapat la degree TESL yang dimohon.UIA!Hopefully,sama dengan Dayah :D
Part paling best,cuti panjang lagi.He he

Oh ya...
Siapa biasa tengok berita dekat TV ataupun surat khabar?
Apa berita paling HOT sekarang nih?(Sampai aku pun naik bosan!)
Video seks Anwar?(Taknak ulas pasal ni)
Opkos,berita pilihanraya dekat Sarawak lah!
Sampai ada satu rancangan khas kat TV,'Sayang Sarawak'.Lagu pun,lagu sarawak sokmo.
(Sarawak...sarawak maju...sarawak membangun...bla,bla,bla...)

Bukan pasal pilihanraya sarawak yang saya nak bincangkan dekat sini, tapi saya nak bincangkan pasal media massa.
Yeah, media massa...
Yang sekarang ni di-kongka oleh...tau-tau sendiri la kan.

Kadang-kadang,agak berat sebelah.Seriuosly.
Sampai malas nak dengar berita,dengar cerita daripada sebelah pihak jep.
Aku macam..."Ah,Please!Off tv skang!off!Tukar Channel!"
Ayat pulak sinis gituuu...
Juga risau tentang pemimpin-pemimpin kita.Makin banyak konflik.Oh!

Next,meh cakap pasal global issue!
Do you know that six degree celcius rise on the world's temperature can change the earth?
Yes!It does...

It can cause:
-Natural disasters
-Extreme heat (Global warming)--->Plants will keep the oxygen and release carbon dioxide gas to the atmosphere!It caused drought at the amazon river on 2005 too...
-Important rivers such as Ganges River,which is located in India will dry/run out of water.

This is due to the melting glaciers .Oh,I'm getting worried of the world's condition..
And you can see,there's a lot of natural disasters due to the unbalanced ecosystem,and also damages.
(Teringat pulak kisah si dajjal laknatullah yang ambe baca dalam buku)

Mungkin juga peringatan daripada Allah...Ramai yang semakin sedar,terjaga dari 'tidur',yang dunia ni sudah tua.
Yang Allah itu Maha Berkuasa.
Ada yang insaf,lepas banyak tragedi bencana alam.
Tak kurang juga,ada yang mula fikir,"Apa tujuan aku hidup dekat dunia ni yeh?" 
Ya,sebagai khalifah di muka bumi ni.Anda semua lah!
Bukan untuk bercintan semata-mata,cari aweks cun melecun atau kapel-bercouple...
Atau berdating sepanjang mase (Oh!Aku naik bosan+muak+kesian pasal mereka tak tahu atau buat-buat tak tau).
Ataupun tengok cerita korea sepanjang masa sampai lupa orang sekeliling.(Oh,boys over flowers punye cerita best tahap gaban sampai boleh terleka)
Ataupun cari lagu latest paling hot ataupun lady gaga yang agak gaga tuh. (Malas aku cerita makcik gaga nih)

Tapi,kalau disenaraikan;kesukaan zaman sekarang;-

Kanak-kanak--->kartun
Budak-budak--->Game
remaja--->Cintan cintun lah you!Fashion,entertainment.
Dewasa--->Cintan cintun lagi.Em...(Gua tak alami lagi.Kurang expert apa kegemaran diorang)

Sambung....
Terutamanya tsunami yang melanda Jepun.Aku pun takut tengok video kat youtube tu...
Bayangkan,air tu sangat deras,berapa kilometer sejam entah!
Even naik kereta pun memang tak sempat nak lari sebab kena kepung dengan air yang deras tu..
Berkilo-kilometer air tu bergerak!Eh,mengalir...Dengan derasnye!



Kalau duduk kat tengah-tengah tu nak lari tang mana ye?

How to solve global warming?Mampukah terlaksana?
Mungkin ini salah satu peringatan untuk kita...Fikir.


Satu lagi kes hangat!
TELUR PALSU

Ni se lagi...Kerja nyusoh ke orang je...
Naya orang yang makan..Boleh sebabkan kanser ke,ape ke.Untung je yang difikirnya.
Alhamdulillah dekat Malaysia ni,tak tersebar luas,& dikatakan & disahkan telur yang dikatakan telur palsu tu sebenarnya telur gred rendah.
*Fuh,lega*
Bijop op?
Buatan China.Satu lagi yang bahaya tu susu bayi.
Haishh...
Memudharatkan orang pulak..Ish,ish,ish...
So,cara paling selamat,paham-paham la ya.


Manusia...manusia.
Tak pernah puas.
Fitrah manusia selalu lupa...
Tapi ingat-mengingati tu kan perlu.
Tapi yang mengingatkan seringkali dicemuh.
'Alah,alim-alim kucing lah tu!Dulu bukan main...'
Apa masalahnya kalau kawan tu nak berubah ke arah kebaikan?
Perlu ke sebut keaiban dia yang dulu?
Untuk sahabat yang sedang berubah ke arah kebaikan,
jangan la sedih.
Teruskan usaha anda.
Betulkan niat.
Andai saya terleka,terjatuh,bantulah betulkan saya.
Andai saya tersalah,silap..Betulkanlah saya.
Kerana manusia itu selalu terleka.
Setan dimana-mana.
Jarang sekali nak mengalah.
Ingatkan,andai saya terleka ya.
Ukhuwah fillah abadan abada...

-Tudungceklat-


No comments:

Post a Comment