Friday, June 22, 2012

Nak pandai baca

Assalamualaikum~


Cuti memang ohsem, tapi kalau dah nak hujung-hujung memang sedih. Takpela, berkorban untuk cari ilmu. Semuanya kembali normal, kurang tengok tv, banyak tengok movie (oops!) , kena rajin baca, tapi tak pandai membaca


Tak pandai membaca.


Ya, kurang pandai membaca.


Baru aku tahu aku kurang skill membaca.


Selama ni aku membaca memb**i buta. 


Rupa-rupanya aku kena baca banyak kali baru melekat segala fakta yang aku kena serap dalam kepala.


Acu tengok video ni, sangat berguna untuk sesiapa yang rasa (atau terasa) yang dia ada masalah dengan membaca.



Apa yang boleh dirumuskan daripada lecture Syeikh Hamza Yusuf ni,ada tips yang penting yang ambe take note. Kalau nak baca buku,pastikan ada elemen-elemen ni :

  • 3R (Read, Write, Reckoning)--> Baca, tulis , fikir
  • Terus membaca, membaca, dan membaca! Walaupun beratus ribu kali pun. (Dalam lecture ni, dia bagitahu Ibn Sina membaca buku yang sama sebanyak 50 kali. Haaa... Tapi masih tak faham lagi. Bila ada buku bacaan lain yang ada kena mengena dengan buku yang dia pernah baca, baru lah kefahaman tu lebih kukuh. Alah, rujukan banyak-banyak gituuuu~)
All the best!
Happy reading!


*I used to borrow this book from the library because it's handy and cute (it's red!) but I didn't managed to finish reading it. Seems like we need to improve our reading skills!*

No comments:

Post a Comment