Monday, January 21, 2013

Barisan

*Ini bukan kisah barisan nasional, tapi barisan kanak-kanak muslim, ahli syurga~* ^^

"Allahuakbar, Allahuakbar!" azan zohor sedang berkumandang. 

Aku masuk ke ruang dapur, nak berkemas untuk pulang ke rumah setelah selesai program. Sambil-sambil dok mengemas meja, aku terpandang ke arah tingkap yang menghadap pentas utama di dewan terbuka sekolah itu. Aku ternampak kanak-kanak lelaki, lebih kurang enam orang sedang berdiri beramai-ramai di atas pentas tu. Aku berhenti mengemas sekejap. Salah sorang daripada mereka mula mengangkat takbir, semua mula solat- berjemaah mungkin. Tapi ada yang solat laju, ada yang solat lambat sedikit. Ada yang macam ayam patuk. Tak sekata. Aku tersenyum melihat gelagat mereka. Aku memanggil Adibah, dia pun turut senyum melihat adik-adik tu solat. 

Apapun, satu yang aku puji diorang ni- mampu solat awal waktu, yang kadang-kadang kita pun susah nak buat. Diorang cuba laksanakan, mungkin sekarang belum sempurna, tapi insyaAllah akan terterap dalam hati diorang untuk solat sepanjang hidup sebagai seorang Muslim.

Psst!

Teringat pulak pesan sorang ustaz ni, anak-anak perlu dididik dengan gaya hidup Islam. Iman yang mantap, yang mana sekarang memang susah nak terapkan kalau kita sendiri pun tak ada kefahaman Islam yang mantop. 

Bak kata Dr. Muhaya (ayat pemes tiap kali dia berceramah), Jom audit diri!

2 comments: