Tuesday, February 26, 2013

Usrah yang best

Assalamualaikum...

Kalau dekat UIA ni perkataan usrah agak famous dalam kalangan student nye. Tapi aku tak pasti la macam mana kat universiti lain. Tapi dekat sini, memang boleh tengok lambakan 'bulatan gembira' aka usrah. Pergilah dekat mana-mana pon, masjid, rectory building, cafe, ataupun sports complex, akan ada yang buat usrah. 

So, persoalannya... 
Apasal diorang ni sibuk-sibuk sangat dengan usrah nih...?

Tak cukup lagi ke dengan classmates, BFF, atau room mates yang ada?
Ilmu yang ceramah belambak tu tak cukup lagi ke?

Hmm...

Sepanjang aku sekolah menengah, aku tak pernah tahu menahu pasal usrah segala bagai ni.
Bila ada broadband dekat rumah & abah beli komputer, aku pun mula lah explore macam-macam benda yang ada kat alam maya tu... Aku ingat lagi, masa zaman aku suka online tu, adanya Friendster. Dari situ macam-macam lah yang member aku share, termasuk yang ex-sekolah agama. Dari situ aku tahu website iluvislam.com yang memperkenalkan aku dengan term2  Islamik nih macam 'tabarruj', 'mujahadah' dan sebagainya... Masa tu aku sedarlah betapa jahilnya aku sebagai seorang Muslim. Sadis sungguh rasanya.

When it comes to my university life, I was introduced to the usrah system, starting from my foundation study. Yes. It's fun. They were not only sharing knowledge, but also instilling & spreading love towards the members of the usrah. Diorang pun ada explorace, bukan sekadar ilmiah semata-mata. Well, manusia pun tahu bosan, kan?

Banyak lagi untuk aku discover tentang usrah ni. Tarbiah la, ukhuwah la... It's not a matter of theoretical thingy... 
But for me,usrah is something beyond of what we think of-in fact, we don't even think of it.

Cuma aku sedang mencari lagi, apa yang istimewanya dengan usrah ni...




No comments:

Post a Comment