Thursday, February 11, 2010

take a look around................

hoh...hari ni geng2 aku mai rumah!!Waa...dapat jugak lepas rindu kat member-member tersayaang.Acewah.
Pukul 3 lebih jer......."Assalamualaikum...!dyana..."
hoh,aku yg dalam bilik pon kelam kabot la..bilik slerak la weh..heh.
Then...we had some tea!Mujur la petang tu mama buat kuih lompang..rasa pandan la.sodap bangat!panas2 lagi tuh.hoh.dapat laa korang merase ye~for akmal:puding roti mama sudah habis.keh3.lewat ekpong!
ni la kueh lompang bg hop dok tau lg...(kdg2 tau makan je..name tak tau pon.heh) 
Grin Pictures, Images and Photos

Lepas solat asar,ingatkan nak pegi pantai,takut tak sempat plak..so straight la pegi pasar minggu..panjang giler-giler!memang sesuai la nak exercise pon!sepanjang jalan tu...penuh la dengan baju-baju(haha.sesuai sangat untuk orang yang nak shopping.Baju muslimah,jubah,tudung labuh pun ada banyak sangat jual kat sini.boleh tawar menawar!Lawa-lawa blake la..special,ONLY IN DUNGUN.har3)
And.....Aku sempat jugak beli flatshoe ni sepasang!Comel la...RM10 je.baek makcik tuh.heh
ahah.ni die..it is cream in colour
hah,buat muslimat,jgn lupe pakai sarung kaki/stokin yeee.....
ingat le,kaki hampa tu aurat..Nih aku nak share sumtin nih.Hum,mostly gurl-gurl yg bukan skolah agama ke,skolah arab ke~~(skolah harian biasa la senang citer op?x pon skolah teknik ke...yg xde aliran agama la),diorang tak tau pon yg kaki ni aurat.(sesetengah la).
Tapi,ade jugak yang spesis tau,tapi tak terlaksana jugak....isk3.Bila ditanye,kata ape?
"err,tak dapat hidayah lagi la,tak ready lagi la...etc,etc"
macam-macam alasan.Tapi kan,baagi aku la,bende-benda baik camni kenape nk tangguh-tangguhkan ya?BAKPE?Aku pon ambik masa jugak la,about 2 weeks after ditegur Syafiqah(sayang btol member aku nih sorang!Grin Pictures, Images and Photos )

Hum...di sebalik citer guane aku BARU tau yang kaki ni aurat..
Gining!One day,aku baru habis solat.Termenung la kejap..tengok dekat kain sembahyang yang aku pakai tu.
Huh,semua tutup,kecuali muka.Then,aku ingat balik ape yg aku blajar..
Seluruh tubuh perempuan tu aurat,kecuali muka & kedua tapak tangan...
Aik!kenape kaki diorang tak tutup pon?(from my observation la..mostly tak tutup pon kaki...)
Then,aku pon pikir-pikir lagi..heh.
  1. Syarat sah solat,kene tutup aurat kan??then,kalo nmpak kaki tak sah solat..
  2. Next evidence,yang aku blajar,semua tubuh badan wanita tu aurat,kecuali muka & tapak tangan.
Then..i think...and think........and think again...
 
Then,i've found the answer.. Selama ni aku keluar rumah tak tutup aurat dengan sempurna..isk3~
Plus,aku tanye ustazah,die cakap memang kaki ni aurat.DAA!Form4 baru aku tau.Tu pon mujur la aku jumpe syafiqah.Alhamdulillah!
Then,aku nak start pon,pakai sarung kaki dengan kasut dulu la.. Baru tak obvious sangat..hehe
Then,slowly,everything had started to change..
Lepas join kem ukhuwah,slowly,aku dah start nk beli tudung labuh daa...
Waa.leran 60.hum.yg kecik sket pon ade.tp agak labuh la.(Kinda neva expected this..but,Alhamdulillah... Grin Pictures, Images and Photos
And..sebab ramai yang tutup aurat tapi tak sempurna ni(i mean tak tutup kakinya la),sebab dah ter-biasa dengan environment ni tau.Since kecik lagi.Plus,tak didedahkan..Kalau dah tau pon,ade yang ambil ringan.That's it..
And..aku betul-betul bersyukur sangat-sangat la dapat pindah dekat dungun nih,jumpe kawan-kawan yang baik-baik blake!!!!wuu.Such an honour...haha
Orang dungun memang baek-baek la..(Alhamdulillah,yang aku jmpe stakat ni. Ade gop yg 'kureng',tpi,mostly,Alhamdulillah,baek bangat!!)
LOVE MY HOME NOW...    ;)

Dan...jangan lupa,setiap perkara yang dilakukan hendaklah diniatkan kerana Allah Taala.Niat merupakan permulaan bagi segala amalan.
Seperti hadis yang disebut:
Daripada Amirul Mukminin Abu Hafs Umar Bin Al-Khattab r.a.,aku mendengar Nabi s.a.w. bersabda:"Sesungguhnya semua amalan perbuatan adalah dinilai mengikut niat.Setiap orang dinilai dengan niatnya.Sesiapa yang berhijrah kepada Allah dan Rasul-Nya,maka hijrahnya mengikut niatnya menuju kepada Allah dan Rasul-Nya.Sesiapa yang berhijrah untuk mendapatkan dunia atau wanita untuk dikahwininya maka hijrahnya dinilai mengikut tujuan hijrah itu."
(Riwayat al-Bukhari dan Muslim)

Amalan hanya diambil kira jika disertai dengan niat.Apa yang dimaksudkan dengan amalan ialah segala perkataan dan perbuatan yang dilakukan oleh mukallaf* samaada fardhu atau sunat;sedikit atau banyak.
Hijrah pula ialah meninggalkan sesuatu kepada sesuatu yang lain.Maksudnya dalam syarak ialah meninggalkan larangan Allah s.w.t.

Wallahu'alam...

*mukallaf-orang yang ditaklifkan dengan bebanan tanggungjawab. Dalam ertikata yang lain, jikalau dia melakukan sesuatu kesalahan di sisi ALLAH SWT, maka dia berdosa kepada ALLAH TA`ALA. Orang yang mukallaf juga adalah orang yang berakal dan baligh. Jadi, kanak-kanak dan orang-orang gila tidak ditaklifkan dengan bebanan tanggungjawab.


1 comment: