Tuesday, February 9, 2010

what u see..u think it's good?practice it ;)


Assalamualaikum!!

Err,agak lame ye dop caghe ak punyer blog nih.

Where did I go?

The first day,we went to puchong (dengan family aku la)

Sebenarnye abah ade mesyuarat dekat mardi serdang,so…the rest dok rumah ayah sedare aku la.Wuf,agak penat! Pukul 10pm lebih  jugak kitorang sampai.huh.letih….letih

Sebenarnye bukan nak cerita pasal letih,tapi tentang apa yang aku nampak,dan apa  yang aku alami sendiri.hoho href="http://photobucket.com/images/grin" target="_blank">Grin Pictures, Images and
Photos.

Wokeh,sebenarnye aku respect la. Time aku duduk rumah ayah sir,banyak sangat aku Nampak diorang tampal doa-doa. Dekat depan pintu la,dekat dinding la… dan aku rasa cara ni memang berkesan untuk seseorang itu mengamalkan doa dalam kehidupan seharian,sekaligus mendidik seseorang(Ataupun satu family) untuk mengamalkan doa-doa tersebut dalam kehidupan sehari-harian.Dan insyaAllah,keluarga tersebut akan sentiasa diberkati oleh Allah.

Contohnya doa semasa makan.Haa…majority ahli keluarga mengamalkan ini dalam kehidupan seharian mereka.

Bila nak makan je… ”Wokeh! Sorang tolong baca doa….”.Especially yang baca doa ni ketua keluarga la kan,iaitu si ayahGrin Pictures, Images and
Photos.Tapi,yang selalunya disuruh untuk baca doa ialah anak lelaki (selain si bapa la).That’s my experiences.

Tapi,dalam melekatkan doa-doa di tempat-tempat yang tertentu seperti di dalam bilik,di almari,meja study ke…yang tu memang berkesan untuk diamalkan.hehe…seriously!korang try la dulu..Ana pon dulu bukannye ingat wirid lepas solat. Tapi disebabkan rasa nak tahu & nak menghafal wirid tu,setiap kali lepas solat,ana pegang la kertas tu..ade la tunjuk wirid lepas solat,step by step,bacaan-bacaan tertentu..Last-last,sampai sekarang ana ingat wirid tu!Alhamdulillah…tu pun ana ambik kertas wirid tu dekat surau sekolah.Photostat,then letak balik.heh.

Wokeh,my point is….untuk memudahkan anda menghafal,anda kena le sokmo-sokmo tengok & bce benda tu,tapi bukan dalam keadaan terpaksa,namun dalam keadaan ingin mengetahui dan mempunyai azam yang kuat. Something like…gini la.Kate dalam hati “Aku nok jugop!!”.hahaha.(in Terengganu tuh.kalau bm standard,gini la…”Saya nak jugak!!!”). Paham kan..?

Sama la jugak macam anda tengok cerite-cerite kt tv. Macam spongebob ke kan… kenapa orang ingat spongebob tuh?? Pasal diorang tengok sokmo. Sampai jalan cerita pon boleh hafal,even dah satu minggu..har3.

Lain pulak dengan pelajaran. Contohnya,tentang tokoh-tokoh islam,masih ramai yang tak ingat biodata,sumbangan dan perjalanan hidup mereka. Puncanya? Tidak baca sokmo….tu la masalahnye.

Dan,yang aku paling sure,remaja atau kanak-kanak ke memang tak berminat nak belajar sesuatu yang asyik berdasarkan fakta semata-mata. Contohnye,macam belajar subjek kimia la. Hoh! Belambak-lambak yang lentok dalam lab! Haha… puncanya? Tidak ada kesedaran dalam diri. Kenape? Belajar untuk exam…. Nak Berjaya(memang la betol,tapi maksud sebenar Berjaya tuh dapat ijazah & kerja yang bagus-bagus…). Itu la mindset orang-orang yang belajar sekarang>mostly la,bukan semue…<.Tak ramai yang belajar untuk ilmu itu sendiri..*sadis*.Ana dulu pon penah jugak ada mindset yang macam tuh. Terpengaruh dengan environment.heheh.*poyo jep~*Tapi sekarang,ana rasa macam tak ada kepuasan kalau belajar bukan kerana ilmu itu sendiri,sebab lepas tu,dapat ape???amende mung dapat???hahaha…nothing rite?anda akan lupe apa yang anda belajar selama ni.huh.betol x,dear brothers & sisters???










No comments:

Post a Comment