Friday, June 10, 2011

Kapur barus,Daun bidara ~

"Pergi cari daun bidara nuh.Tak payah bekas lah,ambil plastik aje."
"Dekat mana pokok bidara ma?"
"Awak pegi tengok dekat surau tu hah...Tak pun tanya makcik Nomi aje"
"Oh.Faris!Ko tahu tak pokok bidara yang mane satu?"

Faris keluar rumah.
"Ala..yang dekat surau tuh"

Mama suruh aku pergi cari daun bidara dengan Faris.

Tiba di surau...

"Hah Faris,mana satu pokok bidara?"
"Emmmm...Entahlah..Aku pun tak sure."
"Macam mana engko boleh tak sure??Tadi bukan main confident engkau cakap kau tahu?!Haishh...Mane se nih?"
"Entah,haritu aku tengok pokok tu ada dekat situ...".Faris menghalakan telunjuk dia dekat tepi surau.
"Dahtu,mana dia?"
"Tak tahu lah Ngah...."

Kenapa kitorang sibuk-sibuk nak cari daun bidara ni?

"Innalillahi wainnailaihi rojiun...~"

Ya,pak long aku baru meninggal petang tadi.3++.
Sebaknya datang bila aku nak baca intro Al-Fatihah aje.
Mak long sebak,Hanafi sebak.
Kain diikat di kepala pak long.
Kedua belah kaki diikat.
Kain batik dihamparkan.
Masa tu Allahyarham pak long sedang nazak.Ya,nazak.
3 ayat pertama aku dah sebak,sangat-sangat sebak.
Hingus dikesat ditudung.Ah,lantaklah.
Walaupun kadang-kadang saja aku jumpa pak long,tapi aku sedih dengan pemergian dia.
Tapi hakikatnya,dia pulang semula,pulang kepada Allah.
Kesian tengok keluarga mak long sedih,tapi,hakikatnya begitu.
Manusia hidup & mati.
Tak ada apa yang kekal di dunia.
Hanya akhirat sana yang kekal.
Aku berfikir sebentar.
Setara mana amalan untuk menampung aku di alam kubur kelak?
Untuk menjawab soalan malaikat?
Al-Quran untuk menjadi peneman?
Dosa-dosa yang terkumpul diampunkan,atau tidak?
Ibadat diterima atau tidak?
Allahu'alam...
Hanya pada Allah aku meminta.
Manusia tak mampu menjamin apa-apa.
Hanya sebagai memberi nasihat,andai aku alpa.

Semoga Allah mencucuri rahmat-Nya ke atas allahyarham pak long,Nordin Bin Saleh.InshaAllah~
Marilah sama-sama sedekahkan Al-Fatihah kepadanya.

Assalamualaikum~

No comments:

Post a Comment